Luni, 21 octombrie, 2013 – Ex-libris


stampila copy

Am, de mai multă vreme, ascunsă în sertărașele cu “plăceri vinovate” ale memoriei, noțiunea de “ex libris”.

Ideea de a pune pe pagina de gardă a unei cărți un mic însemn grafic, alcătuit din imagine și text, care să arate proprietarul și, eventual, puțin din ceea ce-l călăuzește în viață, mi s-a părut ca un mic dar pe care-l facem și noi cărților în schimbul a tot ceea ce ne dăruiesc ele nouă.

Cuvintele EX LIBRIS fac parte din expresia latinească EX LIBRIS MEIS care se traduce DIN CĂRȚILE MELE.

Mi-au revenit în minte uitându-mă la alandala (încântătoare până la urmă pentru mine) de pe biroul meu, unde se simt în largul lor, așezate într-o ordine știută doar de ele, o mulțime de articole de papetărie menite să-ți facă viața ușoară și plăcută (atunci când le găsești).

Mi-am spus, mai cu năduf mai fără, o ștampilă îți mai lipsește! Ștampilă?! Daaa! Chiaaar!

O ștampilă cu un Ex libris pentru cărțile mele. Mi-e dor de ele. Stau și așteaptă, cuminți și mai prăfuite mai neprăfuite, clipa mea rară de răgaz când putem fi doar noi, ele cu buchiile lor, eu cu sufletul și mintea, gata să tăifăsuim.

Hm! Chiar ar fi cazul să mă mai rup de la cele treburi și să mai citesc până n-o să ajungă legătura mea cu cartea precum cea dintre coada vacii și ștampila primăriei.

Aș repara în parte nedreptatea făcută prin uitare luându-le rând pe rând în mână și împodobindu-le cu ștampila Ex-libris gândită special pentru ele și amintindu-mi povestea fiecăreia.

Se pare că dovezi despre proprități de carte există chiar de pe vremea faraonilor egipteni dar cel mai vechi ex-libris este de origine germană și datează de la 1480.

O deviză, o imagine sugestivă, un nume. Iată ce-mi trebuie pentru a alcătui un ex-libris.

Deviza pe care aș alege-o la momentul acesta al vieții mele este în latinește și cuprinde ceea ce după părerea mea te ajută cel mai mult să te menții în bună stare de funcționalitate. Roagă-te și lucrează= Ora et labora. La alegerea imaginii m-a ajutat coperta cărții Mother goose on the loose= Mama gâscă în libertate.( sursa). Ea nu mai are nevoie de cuvinte.

Am și cine să-mi realizeze visul  și nici nu trebuie să plec de-acasă, se pot comanda ștampile online. Ba chiar poți avea USB cu ștampilă, pix cu ștampilă…Câte a mai inventat și mintea omenească!

signature_1(2)

7 gânduri despre &8222;Luni, 21 octombrie, 2013 – Ex-libris&8221;

  1. Noa, că acum nu-mi mai iese din minte ce cuvinte ar trebui să aleg ca să mă… particularizeze!
    Iar de imagine… ce să mai zic.
    Cred că și de ex-libris-urile astea ar trebui să se ocupe cineva care se pricepe; un heraldist?…

    Apreciază

    • HERÁLDICĂ s. f. 1. Disciplină auxiliară a istoriei, care se ocupă cu studiul stemelor statelor, cu blazoanele caselor domnitoare, familiilor nobiliare, orașelor etc. – Din fr. héraldique.

      – aici vorbim despre un semn grafic care poate cuprinde e drept si insemne nobiliare dar nu este obligatoriu; rolul este acela de a arata într-un mod mai îngrjit, afectuos, artistic, pompos, etc după cum e proprietarul, cui apartine cartea.

      Apreciază

Lasă un răspuns

